Alotola
1949 |
til
Forside
ALOTOLAs historie |
Alotola er bygget i 1927 hos Stephen Brds., Stockton, CAlifornia, og fik navnet Water Wagon. Designerens navn var Georges H. Wayland. En kendt skibskonstruktør på disse kanter. Vi har fået fat i nogle af de originale konstruktionstegninger. Alotola og dens søster er et af de første sejlskibe han designede, efter han gik selvstændig i slutningen af 20erne. Der blev bygget to skibe efter de samme tegninger, kan vi se af tegningerne. Den første optegnelse i skibsregistret er fra perioden 1936 til 1942. Navn: Water Wagon . Ejer: Grover T. Garland. Adresse: 740 S. Broadway, Los Angeles. Californien. Hjemhavn. Los Angeles. Motor: 4 cyl. Benzin, 4 takt. Længde overalt 56 fod og 9 tommer. Længde i vandlinie 41fod og 5 tommer. Dybgang 7fod og 7 tommer. Bredde 7 fod og 6 tommer. Værft: Stephen Brothers Californien. Anden optegnelse er fra perioden 1947 til 1960: Navn: Alotola før Renegate of San Fancisco før Water Wagon. Rig i starten Aux. Schooner senere Aux. Sloop. Nu er motoren 6 cyl. Benzin mærke Gray 1958 på 85 HP. Længden er nu 57 fog og 10 tommer. Ejer i Perioden: Charles J. Frisbie: Adresse 801 Skinner Bldg. Seattle, Washington. Hjemhavn: Seattle. Herefter har den Danske konsul i New York været ejer af Alotola i 1960erne. Vi har haft besøg om bord af en sømand, der var hyret på Alotola i den tid. På et tidspunkt er Alotola kommet til Grækenland hvor den sejlede charter, indtil hun i sommeren 1978 blev købt af Per Seifert og Svend Mørup fra Rødvig. Det tog dem to år før det lykkedes Alotola at ankomme til Rødvig. Bl.a. på grund af Grækernes forsøg på at få økonomisk vinding ud af al ting. Det skete den 1. oktober 1981. Efter klargøring sejlede Alotola, de næste 5 ½ år, hele vejen jorden rundt en gang og til Caribien og tilbage igen. Alotola var i den periode kollektivt ejet og sejlede med skiftende mandskaber. Man købte sig plads på Alotola for 4 måneder af gangen. Hvilket betød at rigtig mange har sejlet med Alotola forskellige steder i verden. Det betød også et voldsomt slid på Alotola, da reparationer var noget man helst så at holdet før havde udført, når man nu selv var med i en begrænset tid. Der er skrevet en bog ”Kursændring”, ud fra de rejsebreve der blev sendt hjem fra turen. Man må sige at de billeder, bogen tegner af turen, er lidt forskelligt fra dem Troels Kløvedal tegner med sine beretninger. Men det er også mest beretninger om selve sejladsen, der er i bogen. I 1986 blev Alotola købt af de nuværende ejere og har fungeret som et interessefællesskab, for personer der kan lide at sejle. I kraft af at der er flere om det, er det også lettere at komme lidt omkring. En anden drivkraft er at pleje et gammelt skib og være fælles med andre om det.
|
|||
Leif Høybye fortæller her
om hvordan Alotola kom på danske hænder:
|
|||
Se flere billeder fra Piræus 1981. | |||