VEDLIGEHOLDELSE / REPARATIONER

VEDLIGEHOLDELSE / REPARATIONER

Over årene

1986/87
Vinteren" 1986/87 var lidt speciel rent reparationsmæssigt. Den tog et år. Det gamle dæk blev fjernet. Der var to lag: et oprindeligt oregon dæk og et irokoteak dæk der var lagt ovenpå,  i alt 60-70 mm. Vi nummererede irokodækket omhyggeligt. Vi mente at vi kunne genanvende træet. Det vidste sig dog umuligt at fjerne irokoen uden at den splintrede. Det næste lag gav ikke så mange overvejelser. Spirerne var stort set væk og træet råddent der hvor de havde været. Efter mange overvejelser endte vi med at beslutte os til at lægge et helt nyt teakdæk. Vi lagde 10mm plywood  og derefter 26mm teak. Af hensyn til dækkets afslutning ind mod kahytsiden og til dennes forfatning i det hele taget lagde vi glasfiber på kahytssider og cockpitkarme (der var glasfiber på kahytstaget i forvejen).
Et gammelt ankerspil der var fuldstændig sammenrustet, blev afmonteret. I løbet af de næste 5-6 år blev det renoveret og monteret igen. Med nød og næppe blev båden gjort sejlklar oktober 87 så vi kunne sejle en efterårstur rundt om Sjælland inden den skulle på land i Lynetten.

1987/88

Udskiftning af cockpitdørk, eftersyn af søventiler, Udskiftning af agterstavn. Omkring rorbrønden var stævnen så rådden at der kun var ca. 1mm træ tilbage.

Båden havde gennem en årrække været temmelig utæt, en omkalfatring af hele bunden hjalp ikke ret meget. Forsøgsvis indsatte vi nye bundstokke af galvaniseret jern i hæk og stævn. Det var ligesom at sætte en prop i et hul. Siden har den været fuldstændig tæt, så tæt som en træbåd nu kan være.

Motor og motorrum blev renset og malet. Sort motor og turkis motorrum.

Aluminiumsmasten var voldsomt tæret i bunden, og den stod på en jernmastefod. Der blev skåret 8 cm af masten og lavet en ny mastefod af aluminium.

1988/89

Den gamle røstjernskonstruktion fjernes og der bygges en ny indvendig konstruktion.


Der blev lavet ny luge...og ny teakkantEndvidere blev den gamle røstjernskonstruktion fjernet, og der blev bygget en ny indvendig konstruktion.

1989/90

Først og fremmest har vi udskiftet ca. 50 m bord. Det er meget, men vi kommer nok til at skifte endnu flere. Forhåbentlig sker det, inden Skudehavnen bliver nedlagt, da det er et rart sted at være, og trods alt ligger det tæt på byen. Vi kan jo ikke komme på land i enhver havn, i hvert fald ikke ti en overkommelig pris.

Med motoren (og hvad dertil hører) er der sket en masse: Vi har fået ny skrue, skrueaksel, stævnrør, pakdåse og støtteleje. Endvidere har Pelle givet styremaskinen en tiltrængt hovedreparation, og roret er blevet repareret.

Vores gasinstallation er bragt i overensstemmelse med den ny lovgivning på området, og det er en rar fornemmelse at være lovlydig, - det er jo ikke altid muligt, om end vi gør vores bedste. Vi har fået ekkolod, så vi kan finde de gode fiskesteder og (muligvis) undgå grundstødninger. Desværre kan man jo ikke få et apparat, der giver underretning om broers højde over vandet. Hvis det fandtes ville vi ønske os det så inderligt.

1990/91

I marts 1991 skrev Marius i Alotola-nyt: Der er æstetikeren Jens som er i færd med at løse den gordiske knude for at få de rigtige lamper forbundet med de forkerte kontakter og omvendt. Så har Claus endelig færdiggjort de yndigste små lufthuller (doradeventiler), man kan tænke sig og placeret dem rundt omkring på dækket så man kan falde i dem. Og Nils har efter at Per, efter at Niels Nielsen har forsøgt at lave en ny dieseltank, vendt den gamle med bunden i vejret, så den ikke løber over når man fylder den. Per er ved at lægge sidste hånd på søgelænderet, mens Nils og jeg fusker med at lægge et par klodser i den hækkeløse hæk, så den bliver 'æstetisk' at se på.

1991/92

Denne vinter blev det nye pantry bygget. Marts 1992 stod der i 'Alotola-nyt': 


Især vil nye tiltag vedrørende apteringen nok overraske eller måske ligefrem chokere mange af vore trofaste støttemedlemmer.

1992/93

Billedet er taget i Rødvig 1992.


1993/94

Uddrag fra alotola-nyt April 94: Ud over den sædvanlige forårsklargøring er der skiftet nogle bord i hækken, og der er skruet en masse skruer i bunden af båden. Så er vi nogenlunde sikre på at den ikke falder fra hinanden lige med det samme. Det forlyder at der også vil blive installeret et toilet. Det har nok en vis interesse for de mere komfortable. Men vi skal nok se det, før vi tror det. Indtil videre er vi en båd med to køkkener og uden toilet. Mht. køkken skal der nok være nogle der er ved at blive en kende utålmodige. Det er da også blevet foreslået (gæt af hvem) at vi udskriver en konkurrence der går ud på at gætte hvornår det nye køkken er færdigt Det være hermed gjort. visse intellektuelle aviser ynder at udskrive konkurrencer om udfaldet af det kommende år. En sådan konkurrence har sin afslutning når det pågældende år er gået, og svarene skal naturligvis indsendes før året begynder. Sådan er det ikke med vores konkurrence. Deadline er naturligvis den dag køkkenet er færdigt, og det er jo et definitionsspørgsmål. Stædige logi kere kan tænkes at indvende at det jo bliver lettere og lettere at deltage i konkurrencen jo mere vi nærmer os færdiggørelsen, men det kan vi ikke tage os af.